Tuning/Optimalisering De fleste av dagens kjøretøy styres elektronisk av en ECU (Engine control unit), en styreenhet som kontinuerlig overvåker og styrer motorens drift og ytelse. Bilprodusenter i dag bruker veldig ofte samme motor i flere forskjellige effektklasser, hvor programvaren i ECU’en styrer motorens ytelse. Dette gjøres for å kunne tilby flere effekter og gir grunnlag for flere avgiftsklasser. De fleste kjøretøy idag kan enkelt omprogrammeres gjennom diagnosekontakten på bilen (OBD-II), og gir fordeler som økt effekt/moment, renere utslipp, bedre drivstoffeffektivitet, og sikrere forbikjøringer.
Dieselpartikkelfilter/DPF I 2008/9 (Euro5) kom det nye krav for partikkelutslipp, og dieselpartikkelfilter/DPF skulle være en standard på kjøretøy nyere enn dette. Jobben til et partikkelfilter er å fange opp/uskadeliggjøre soten som produseres i avgassene til kjøretøy. I tillegg til selve filteret er det også en rekke med sensorer og trykkfølere som sitter i forbindelse med dette filteret. Over tid kan disse sensorene svikte, eller selve filteret gå tett, noe som gjør at bilens ECU får feilsignaler på dette, og en lampe/feilmelding tennes i dashbordet på bilen. Det er veldig viktig at man sørger for å holde partikkelfilteret vedlike, da et tett filter vil føre til at bilen går i nødmodus og får redusert effekt, i tillegg til at et blokkert filter vil slite med å kvitte seg med avgassene, noe som igjen kan føre til at den varme eksosen ikke slipper ut, og skaper unødvendig varme og potensielt kan gjøre skade på deler før partikkelfilteret. Vi tilbyr diagnose og feilsøking av systemet og tvangsregenerering. Vi har også samarbeid med flere verksteder som kan være behjelpelig med utskifting, rens og reparasjon av disse filtrene.
EGR-ventil Exhaust gas recirculation/EGR-ventil resirkulerer eksosgassene fra ditt kjøretøy, noe som gjør bilen mer miljøvennlig ved å redusere forurensningen den forårsaker. EGR-ventilen virker ved å tilføre en liten del av avgassen tilbake til motorens forbrenningskamre gjennom innsugningsmanifolden, senke forbrenningstemperaturene og redusere mengden NOx som slippes ut. Etter mange år i drift, vil denne ventilen til slutt sote såppas mye at man kan oppleve tap av effekt, ved at denne ikke lukker seg helt pga sotansamling i selve ventilen. Det vil også samle seg masse sot i innsugsmanifolden som kan skape problemer for motorens ytelse og drift. Vi tilbyr diagnose og feilsøking av systemet. Vi har også samarbeid med flere verkstedet som kan være behjelpelige med rens av ventil, innsug, swirl-flaps, eller skifte av komponenter.
AdBlue I 2015 (Euro6) kom det strengere krav til utslippsnivåer, og biler blir levert med eksosrensing med SCR-teknologi. SCR er en forkortelse for «Selektiv Katalytisk Reduksjonsteknologi» og alle moderne dieselmotorer med SCR-teknologi krever AdBlue for at eksosrensingen skal være effektiv. SCR-teknologien for eksosrensesystemet er en teknologi som sammen med tilsatt AdBlue renser dieselmotorenes eksos og reduserer utslipp av skadelige nitrogenoksider ved å slippe ut nitrogen og vanndamp isteden. Som med alt av slitedeler på et kjøretøy er også AdBlue systemet utsatt for skader og defekte deler. Dette er i de fleste tilfeller dyre deler, og krever en god del arbeid for å skifte og programmere opp nye deler til et allerede eksisterende system. Vi tilbyr diagnose og feilsøking av system. Vi har også samarbeid med flere verksteder som tilbyr reparasjon og utbedring av feil på adbluesystemet.
Diagnose/Feilsøking Har du en lampe i dashbordet du ikke forstår eller ikke får bort? Vi har avansert diagnoseverktøy, som enkelt kan lese ut hele bilens feilminnesystem, og som iløpet av få minutter gir oss et overblikk over hva som evt måtte forårsake feilmelding/lampe i displayet ditt. Itilleg har vi samarbeid med flere verkstedet som kan være behjelpelig med reparasjon av evt feil til konkurransedyktige priser.
Tuning/Optimalisering De fleste av dagens kjøretøy styres elektronisk av en ECU (Engine control unit), en styreenhet som kontinuerlig overvåker og styrer motorens drift og ytelse. Traktorprodusenter i dag bruker veldig ofte samme motor i flere forskjellige effektklasser, hvor programvaren i ECU’en styrer motorens ytelse. Dette gjøres for å kunne tilby flere effekter og gir grunnlag for flere avgiftsklasser. De fleste kjøretøy idag kan enkelt omprogrammeres gjennom diagnosekontakten på traktoren (OBD-II/16pin), og gir fordeler som økt effekt/moment, renere utslipp, bedre drivstoffeffektivitet.
Tuning/Optimalisering De fleste av dagens kjøretøy styres elektronisk av en ECU (Engine control unit), en styreenhet som kontinuerlig overvåker og styrer motorens drift og ytelse. Lastebilprodusenter i dag bruker veldig ofte samme motor i flere forskjellige effektklasser, hvor programvaren i ECU’en styrer motorens ytelse. Dette gjøres for å kunne tilby flere effekter og gir grunnlag for flere avgiftsklasser. De fleste kjøretøy idag kan enkelt omprogrammeres gjennom diagnosekontakten på lastebilen (OBD-II), og gir fordeler som økt effekt/moment, renere utslipp, bedre drivstoffeffektivitet.